Nahrávam Udalosti

« Všetky Udalosti

  • Táto udalosť už prebehla.

Lívia Mendéz Balážová, Divadlo Odivo (SK): Vnorená

12. októbra 2023 | 19:30 20:30

Galéria Vážka / dobrovoľné vstupné

Audiovizuálna (re)performancia.

Ponor do témy akútnej potreby starostlivosti. Tri nádychy. Tri zadržania dychu. Dunenie spodných prúdov. Prelievanie autentickej životnej skúsenosti do princípov nádychového potápania. Ako dlho vydrží telo bez dychu, hlava bez oddychu? Aké rôzne skupenstvá môže mať starostlivosť o blízku osobu?
Performancia o dotykoch, ktoré rozčeria hladinu, o minútach, ktoré sa zlievajú do rutinných úkonov a o detailoch, ktoré zostanú ukotvené v pamäti. V diele sa pracuje s princípom reperformancie – starostlivosť o konkrétnu reprízu preberá vždy iná performerka, prepožičiava svoje fyzické telo a stáva sa spoluautorkou. Každý ponor je tým pádom jedinečný.

Námet, koncept a réžia: Mária Danadová a Monika Kováčová
Hudba: Dávid Javorský, Lukáš Kubičina (Myši na poli)
Texty piesní: Jakub Mudrák (Myši na poli)
Choreografia: Lívia Mendéz Balážová
Zvuková kinetická inštalácia: Martin Bízik
Scénografia: Juraj Poliak
Audio prehovor: Zuzana Galková
Stážistka: Martina Chmelanová
Performerka: Lívia Mendéz Balážová

Výroba scény: Devonic, s.r.o.
Foto: Katarína Baranyai
Grafický dizajn: Viktória Jehlárová
Video: Peter Paulus a Peter Komár

Priestoroví partneri: Záhrada – centrum nezávislej kultúry, Divadlo Štúdio tanca
Hlavným partnerom projektu a z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Nominácie:

Nominácia v kategórii Mimoriadny počin v tanečnom divadle pre Máriu Danadovú a Moniku Kováčovu za koncept inscenácie Vnorená v rámci Divadelného ocenenia sezóny – DOSKY 2022.
Nominácia v kategórii Najlepšia scénická hudba sezóny pre kolektív autorov Myši na poli (Dávid Javorský, Lukáš Kubičina a Jakub Mudrák) za hudbu v inscenácii Vnorená v rámci Divadelného ocenenia sezóny – DOSKY 2022.
Nominácia v kategórii Najlepšia scénografia sezóny pre Juraja Poliaka a Martina Bízika za scénografiu v inscenácii Vnorená v rámci Divadelného ocenenia sezóny – DOSKY 2022.

Ohlasy v médiách:

Jedna tanečnica, päť bielych čiastočne osvetlených kúpeľňových vaní. Dvaja hudobníci, ktorí kladú cez seba šesť zvukových stôp. Potom už len autentické rozprávanie o opatrovaní bezvládneho a zmäteného člena rodiny. Je to príbeh o odchádzajúcej pamäti, nočnom blúdení bytom, o každodennom zápase pri umývaní, vyčerpaní a výčitkách svedomia. Príbeh, ktorý skôr, či neskôr spozná každý. Na prvý pohľad ide o minimalistickú inscenáciu, no zážitok, ktorý divadlo Odivo divákom ponúka, je hlboký, dojemný a komplexný.
Soňa Jánošová: Starať sa o príbuzného s demenciou je ako do vyčerpania plávať v hlbokej vode, reflexia na reprízu uvedenú na festivale Dotyky a spojenia, www.kultura.sme.sk, krátené.

Pozoruhodný na koncepcii diela je vzťah performerky k autentickému príbehu niekoho iného a s tým spojený zámer tvorkýň vytvoriť reinštaláciu performancie alebo jej recykláciu. To je navyše zosilnené tým, že postupne v ďalších reprízach budú namiesto Lívie Mendéz Balážovej vystupovať ďalšie tanečnice prípadne tanečníci. Isté pohybové princípy v jednotlivých ponoroch zostanú zachované, ale samotná choreografia sa bude líšiť, a tým bude každé uvedenie jedinečné.
Marek Godovič: Ponoriť sa pod hladinu pochopenia, videné na premiére 15. 2. 2022 v Záhrade – cnk, www.mloki.sk, krátené.

Považujem za dôležité, že Vnorená je pôsobivé a komunikatívne dielo o často osamelom boji s rozpadom ľudského tela, o empatii a pocite viny, keď nám už dochádza trpezlivosť, sily alebo strácame možnosť byť opatrovateľom blízkej osoby. No nechýbajú aj krátke záblesky šťastia a krásy, vďaka čomu neodchádzame z divadla iba s pocitom nespravodlivosti sociálneho systému a hrôzy staroby a choroby, ale máme aj šancu prežiť katarziu.
Katarzyna Dudzic-Grabińska: Krása a boj, reflexia na reprízu uvedenú na festivale Dotyky a spojenia, krátené.

Projekty nezávislého divadelného združenia Odivo, ktoré stabilne tvoria režisérky Mária Danadová a Monika Kováčová, patria k očakávaným udalostiam sezóny. Sú vždy takmer istou zárukou formálnej invencie, ale predovšetkým otvárania dôležitých a neraz v umení aj spoločnosti marginalizovaných tém. Ich Vnorená je po Stopách v pamäti a čiastočne aj Svetlonosovi ďalším dielikom v línii diel, ktoré tematizujú intimitu každodennosti, krehkosť koexistencie s blízkou osobou odkázanou (aspoň čiastočne) na pomoc okolia.
Anotácia vytvorená kurátorkami pre účely festivalu Dotyky a spojenia, krátené.

Divadelné zoskupenie Odivo vytvorilo mimoriadne silné predstavenie o tom, koľko frustrácie, ale aj lásky obnáša starostlivosť o blízkych, keď sa už o seba nedokážu postarať sami… ich predstavenie Vnorená nie je jednosmerkou k beznádeji. Cez siete fyzickej a psychickej únavy presakujú katarzné momenty, intímne obrazy zo života jednej rodiny, obrazy vzťahových väzieb, ktoré dokážu vytvoriť aj v stave bolesti s ničím neporovnateľné pocity bezpečia, prijatia a lásky.
Jana Močková: Starať sa o príbuzných, keď štát zlyháva, je ako hodiť sa do vody a nedovidieť breh, www.dennikn.sk, krátené.

Celý koncept diela sa opiera o osobný príbeh Zuzany Galkovej. Jej hlas znie zo zvukovej nahrávky a sprevádza celé predstavenie. Posledné obdobie ukázalo, že táto téma rezonuje na celospoločenskej úrovni. Napriek výraznej osobnej rovine sa autorky snažili vytvoriť univerzálny text, ktorý dokáže komunikovať s každým na individuálnej úrovni. Zachytili optiku opatrovníčky, ale cez jej spomienky zobrazili aj vnímania opatrovaného. Človek má právo byť unavený a chcieť utiecť, ale predsa len všetko vydrží, lebo pocit povinnosti a lásky je väčší.
Adam Nagy: Odivo: Vnorená, mapovanie tanečnej sezóny 2021/2022 Platformou pre súčasný tanec Plast, krátené.

Princip autonomie dovádí do krajnosti re-performance Vnorená. Rovněž v tomto případe hrála důležitou roli hudba, výtvarně výrazná a současně jednoduchá scénografie, pohybové herectví, a především vzájemná chemie všech těchto složek… V neposlední řade Odivo sprostředkovává nestereotypní přístup k péči i ženství na jevišti: obě témata se tu pojí se schopností odstupu od vlastního prožívaní a s velkou mírou tolerance vůči ostatním.
Barbora Etlíková: Vyrůstání, hraní si, dospívání. Časopis, Svět a divadlo 6/2022, krátené.